Van redundantie naar relevantie

1 juli 2014

Voel jij af en toe een social media-drempel? Of zet jij juist alles online? En wat kun je nou precies met LinkedIn en Twitter? Duidelijke vragen waarop op maandag 30 juni heldere antwoorden werden gegeven.

Van-redundantie-naar-relevantie

In het Prorest bedrijfsrestaurant op het hoofdkantoor kwamen maandag zo'n zeventig collega's bijeen. Het merendeel is salesmanager, maar ook de commerciële directieleden van de verschillende divisies waren aanwezig. Hen was van tevoren, door marketing directeur Paul Janssen, twee vragen gesteld. Nummer één luidde: "Wat vind jij dat de essentie is van een salesmanager bij een succesvolle deal?". De antwoorden liepen niet bijzonder uiteen. "Het voornaamste is luisteren", zo waren de aanwezigen het eens. "Er moet een vertrouwensrelatie worden opgebouwd en je moet kennis meebrengen", werd hieraan toegevoegd.

 

De tweede vraag "Wat weerhoudt je van het gebruik van social media, of wat stimuleert je juist?" bleek wat meer gevarieerde antwoorden op te leveren. Sommige aanwezigen halen er veel informatie uit en acquireren wel eens koud via LinkedIn. Naast de scheidslijn tussen het 'persoonlijkere' medium Facebook en het zakelijke Twitter en LinkedIn werd echter aangegeven dat een teveel aan informatie irriteert. "Veel mensen gebruiken hun LinkedIn als reclamebord, bijna ieder uur promoten ze wel iets. Dat is veel te veel."

 

Al met al genoeg stof tot nadenken om de workshops mee in te gaan. Onderverdeeld in vijf verschillende groepen - van beginner tot vergevorderd en met twee Twitter-subgroepen - gingen de zeventig aanwezigen aan de slag. Ruim een uur lang werden zij begeleidt door de social media specialisten van Facilicom en klaargestoomd voor de grote social media-wereld. "Een geslaagde middag," zo werd geëvalueerd. "We hebben goede handvatten gekregen om zelf aan de slag te kunnen of het nog beter te doen."